پنج کارآفرینی که شکست خوردند تا به موفقیت برسند

برای کارآفرین شدن - یا به عبارتی برای تبدیل شدن به کارآفرین - باید اول طعم شکست را چشید! باور ندارید؟ فقط کافی است نگاهی به سبک زندگی و کسب و کار کارآفرینان بزرگ دنیا که درآمدهای میلیاری دارند، بیندازید تا ببینید که خیلی از آن‌ها درست در لحظه‌ای شروع به موفق شدن کردند که همه آدم‌های دور و برشان تصور می‌کردند کارشان تمام است.

والت دیزنی

«والت دیزنی»، مردی که توانست انیمیشن‌های بی‌نظیری را خلق کند و کاراکتر‌هایی را بسازد که هرگز فراموش نمی‌شوند و مرد شماره یک پارک Walt Disney World باشد که در حال حاضر ارزشی حدود 35 میلیارد دلار دارد، توسط سردبیری که با او کار می‌کرد، اخراج شد؛ فقط به این دلیل که ایده‌های ناب و تخیل نداشت! اما او معتقد بود: «تمام رویا‌های ما محقق می‌شوند؛ اگر ما شجاعت دنبال کردن آن‌ها را داشته باشیم.» والت دیزنی به عنوان یک کارآفرین موفق پنج درس مهم به همه کسانی داده است که می‌خواهند کسب و کار موفقی را راه بیندازند:

۱. کاری را انجام دهید که آن را دوست داشته باشید.

۲. کاری را انجام دهید که آن را جدی می‌گیرید.

3. کار را برای دیگران انجام دهید.

4. با اولین موفقیت خود کنار نکشید.

5. نگذارید موانع شما را متوقف کنند.

توماس ادیسون

ادیسون 9 هزار و 999 بار تلاش کرد تا لامپ را اختراع کند و فقط در 10 هزارمین مرتبه این کوشش‌ها بود که بالاخره به موفقیت رسید. بعدها که از او درباره شکست‌هایی که در کارش خورده بود پرسیدند، پاسخ داد: «حالا می‌دانم که بیش از 9 هزار مدل لامپ وجود دارد که هرگز کار نمی‌کند!»

فردی اسمیت

«فدکس» شرکتی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت، پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیرممکن به نظر می‌آمد اما توسط فردی اسمیت پایه‌گذاری شد. یکی از استادان او در کالج، وقتی اسمیت ایده فدکس را به او در میان گذاشته بود، گفته بود: «ایده خوبی داری اما امکان‌پذیر نیست!» در حالی که کسب و کار اسمیت در حال حاضر بیش از 45 میلیارد دلار ارزش دارد. فدکس بعدها به دسته‌بندی سرویس‌های خود پرداخت و امروزه شامل چندین زیرمجموعه سازمان‌دهی‌شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند. فدرال اکسپرس اولین صندوق پست مرسولات خود را در سال 1975 نصب کرد و یک سال بعد با 19 هزار بسته در روز به سودآوری مناسبی دست یافت. ولی رشد سریع فدرال اکسپرس از سال ۱۹۷7 شروع شد؛ زمانی که دولت با کم کردن مداخله و محدودیت‌هایش در خطوط هوایی باعث شد کار این شرکت وسیع‌تر شود و بتواند اولین هواپیماهای بزرگ خود را که هفت بوئینگ 727 بودند، خریداری کند. اسمیت مسئول جهت‌گیری استراتژیک برای همه شرکت‌های زیرمجموعه فدرال ‌اکسپرس است و فدرال اکسپرس به بیش از 220 کشو‌ر دنیا با 634 هواپیما و بیش از 90 هزار وسیله نقلیه دیگر خدمات‌رسانی می‌کند. بیش از 300 هزار عضو تیم فدکس در سراسر جهان هر روز به جابه‌جایی بیش از 10 میلیون مرسوله رسیدگی می‌کنند. از زمان تاسیس فدرال‌ اکسپرس در سال 1971، اسمیت یکی از طرفداران فعال اصلاح مقررات، تجارت آزاد و موافقت‌نامه «آسمان‌های آزاد» برای حمل ‌و ‌نقل هوایی در سراسر جهان بوده است.

استیو جابز

«اپل» موفقیتش را تا حد زیادی مدیون استیو جابز است اما او زمانی از همین شرکت اخراج شد! او زمانی درباره این قضیه گفته بود: «فکرش را نمی‌کردم ولی بعدا متوجه شدم که اخراج شدن از اپل بهترین اتفاقی بود که می‌توانست برای من بیفتد.» او از این اتفاق به عنوان زمینه‌ای یاد می‌کرد که باعث شده بود وارد خلاق‌ترین مرحله زندگی‌اش شود. گای کاوازاکی 52‌ ساله که در بخش سرمایه‌گذاری در «سلیکون ولی» کار می‌کند، راز موفقیت جابز را در توجه به 9 نکته مهم می‌داند:

۱. باور کنید که کارشناسان هیچ‌ چیز نمی‌دانند.

2. مشتریان نمی‌دانند چگونه چیزی را که می‌خواهند به تو بگویند.

3. اهمیت جهش به جلو را فراموش نکنید.

4. بیشترین، بزرگ‌ترین است و بیشترین چالش، کیفیت کار را بهتر می‌کند.

5. روی طراحی حساب کنید.

6. زمانی ‌که از گرافیک‌ چشم‌گیر و حروف درشت استفاده می‌کنید، نمی‌توانید اشتباه کنید.

7. تغییر ایده نشانه‌ای از هوش است.

8. یاد بگیرید ارزش با قیمت فرق دارد.

9. برای این‌که بعضی چیزها را ببینید، نیاز است که آن‌ها را باور کنید.

برنی مارکوس و آرتور بلنک

«مراکز توسعه دان هندی» یک شرکت زنجیره‌‌ای سخت‌افزاری در کالیفرنیای آمریکاست که به خانه‌های اطراف هر مرکز خود خدمات ارائه می‌کند. خدمات این مراکز شمال انواع ابزارها و مواد لازم برای درست کردن چیزهای مختلف و تعمیرات است. در سال 1989 نزاع‌هایی در سطح مدیریتی این شرکت اتفاق افتاد که نتیجه‌اش اخراج برنی مارکوس و آرتور بلنک از شرکت بود. آن‌ها خیلی زود خودشان را جمع و جور کردند و یک شرکت زنجیره‌ای راه انداختند که «انبار خانه» نام دارد که در ابتدا خدماتش مشابه مراکز توسعه دان هندی بود ولی باکیفیت‌تر و خیلی هم دقیق‌تر از آن‌ها. این دو، در حال حاضر، 2200 فروشگاه خرده‌فروشی در سطح ایالات متحده آمریکا دارند و درآمدشان 74 میلیارد و 800 میلیون دلار است.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z6W9